2012-06-19 07:03:59

PODRIJETLO TERMINA SAPUNICE, LUCIJA FILIPOVIĆ, 6.D, voditeljica učiteljica Martina Jug

 

 

Sapunice

 

           

 

            Svakodnevno bombardiranje serijama na televiziji pod nazivom sapunice potaknulo me da istražim gdje je i iz kojeg razloga nastao upravo ovaj naziv.

 

            Sapunica je naziv za radio i televizijske serije koje imaju vrlo zapetljanu radnju. Na početku imaju samo glavni zaplet i likove, ali nakon toga radnja se zapleće i pojavljuje se galerija novih likova.

            Sapunice su se prvi put počele pojavljivati u SAD-u 1930-ih godina na radiju, a već 1940-ih i na televiziji te postale jedna od najzastupljenijih tema za razgovor. Izraz sapunska opera opisuje cjelodnevno trajanje takvih serija, u vrijeme kad su domaćice bile u svojim kućama, a reklame kojima su se oglašavali novi modeli sapuna i sličnih kućnih potrepština bile su namijenjene upravo njima. Procter &Gamble, svjetski poznata tvrtka koja je poznata po proizvodnji deterdženata, prva je sponzorirala emisije pod nazivom sapunice na radiju, a kasnije i na televiziji. Postanak termina sapunice se povezuje upravo s tom tvrtkom koja je proizvodila sapune i deterdžente. Naziv sapunice s vremenom je dobilo negativnu konotaciju i povezuje se s nekvalitetnim serijama u kojoj producenti i scenarsti neuvjerljivim zapletima pokušavaju povećati gledanost i produžiti trajanje serije, a zapravo imaju nezanimljiv i nekvalitetan sadržaj. U Latinskoj Americi se razvio poseban oblik sapunice pod nazivom telenovela. Od kraja 1980-ih stekla je veliku popularnost u svijetu. U današnje vrijeme mnogo televizijskih kuća često koristi izras dramska serija kako bi pridobile što više gledatelja i uvjerili ih kako to nije još jedna sapunica, već serija zanimljivog sadržaja. Epizode najčešće traju od 30 do 60 minuta i prikazuju se svakim radnim danom. U Hrvatskoj smo mogli pratiti sapunice različitih govornih područja: španjolske, meksičke, talijanske, turske, britanske i američke.

Sljedeći puta, kad primijetite sapunicu, prisjetite se koji je bio prvotni cilj takvih emisija i razmislite o sadržaju kojeg gledate, a njihov sadržaj iz vašeg pamćenja nestaje prije nego što nestane sapunica. Daljinski je u vašim rukama i samo vi birate kvalitetu emisija koje ćete odgledati.

Lucija Filipović, 6.d


Osnovna škola Dragutina Domjanića Sveti Ivan Zelina